Oszczędzanie jest bardzo pozytywnym nawykiem konsumentów, jednak zawsze powinniśmy dbać, aby to oszczędzanie było również bezpieczne.
Jednym z najczęściej oferowanych na polskim rynku usług finansowych są polisolokaty i obligacje.
Polisolokaty, to po prostu terminowe polisy ubezpieczeniowe z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. Polisolokaty były promowane przez różnych pośredników finansowych, ale i wprost przez zakłady ubezpieczeń, jako produkt bezpieczny.
W szczególności były to istotne oferty następujących instytucji finansowych i ubezpieczeniowych: AEGON, ALLIANZ, AVIVA, AXA, COMPENSA, EUROPA, HDI GERLING, ING, GENERALI (OMNIPROFIT), NORDEA, OPEN LIFE, SKANDIA UNIQA, PZU, CONCORDIA, WBK.
W rzeczywistości polisolokaty były obarczone znacznym ryzykiem inwestycyjnym. Zgodnie z zawartą umową polisolokaty klient wpłacał kwotę początkową oraz zobowiązywał się do comiesięcznych płatności w wysokości określonej w umowie. Ze środków wpłacanych przez klienta jedynie część z nich była przeznaczona na opłacenie ubezpieczenia, a pozostała część trafiała na rynek inwestycyjny. Właśnie ta druga część opłaconej polisolokaty miała przynosić zyski, przede wszystkim z inwestycji giełdowych.
Niezależnie od ryzyka dla konsumentów takich inwestycji, umowy polisolokaty często zwierały liczne postanowienia abuzywne. Na przykład już brak kilkumiesięcznych płatności w oznaczonym terminie mógł być podstawą rozwiązania umowy polisolokaty, które skutkowało naliczeniem opłaty likwidacyjnej w wysokości sięgającej nawet 100% wpłaconego do tego momentu przez konsumenta kapitału. W takiej samej sytuacji byli konsumenci, którzy chcieli wypowiedzieć umowę przed terminem, gdyż wówczas, w świetle postanowień umowy polisolokaty, byli oni zmuszani do wyrażenia zgody na tzw. opłatę likwidacyjną w wysokości nawet 100% wpłaconego do tego momentu kapitału.
W rezultacie takiego ukształtowania umowy polisolokaty w obu wskazanych powyżej przypadkach instytucje finansowe wzbogacały się kosztem konsumentów z naruszeniem zasad współżycia społecznego, dobrych praktyk ubezpieczeniowych, a nawet wielu aktów prawa konsumenckiego. Dobre wytyczne i wskazania, jaki powinien być poziom ochrony konsumentów, daje dyrektywa Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1999 roku w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich [
Inną nieuczciwą praktyką instytucji finansowych wprowadzającą konsumentów w błąd były obligacje korporacyjne. Nagłośnionym przykładem na rynku polskim są oferowane i sprzedawane obligacje przez GetBack S.A. Dotychczasowe postępowania organów i instytucji nadzoru finansowego wykazały, że przedstawiciele GetBack S.A. mogli świadomie wprowadzać konsumentów w błąd, zapewniając, że obligacje stanowią bezpieczną inwestycję, a kondycja ich emitenta jest stabilna. Wielu konsumentów zainwestowało oszczędności swojego życia w obligacje korporacyjne GetBack S.A. Teraz jest to przykład, że oszczędności te w znacznej części mogą utracić.
Realną szansą na odzyskanie oszczędności ulokowanych w obligacjach korporacyjnych GetBack S.A., wobec faktycznej niewypłacalności GetBack S.A., jest wytoczenie powództwa przeciwko podmiotom współpracującym z GetBack S.A. we wprowadzaniu tego produktu na rynek polski. Do grupy tych podmiotów należą różne domy maklerskie, doradcy finansowi, którymi GetBack S.A. się posługiwała, ale także banki, które bardzo często selekcjonowały na podstawie poufnych danych własnych klientów i następnie ułatwiały GetBack S.A. skierowanie do nich oferty nabycia tych obligacji. Również w ocenie naszej Kancelarii były to praktyki bezprawne.
Obligacje i polisolokaty – czym się zajmujemy
- analizujemy zasadność oraz wartość roszczenia Klienta z tytułu rozwiązania umowy o polisolokaty oraz stosowania w tych umowach klauzul abuzywnych przez zakłady ubezpieczeń,
- występujemy przeciwko zakładom ubezpieczeń z powództwami o zwrot bezprawnie pobranych opłat likwidacyjnych i zasądzenie należnych odsetek ustawowych,
- występujemy przeciwko zakładom ubezpieczeń z powództwami o rozwiązanie polisolokaty i unieważnienie wszelkich bezprawnych sankcji finansowych nakładanych umową polisolokaty na konsumenta,
- analizujemy zasadność oraz wartość roszczenia Klienta z tytułu nabycia obligacji przeciwko GetBack S.A. i podmiotom współpracującym z tą Spółką,
- reprezentujemy Klienta w postępowaniach reklamacyjnych wobec zakładów ubezpieczeń, emitentów obligacji i innych instytucji finansowych odpowiedzialnych za stosowanie niedozwolonych praktyk finansowych i handlowych,
- podejmujemy w imieniu Klienta czynności przedprocesowe: występujemy z wezwaniami do zapłaty, prowadzimy negocjacje, doradzamy w zakresie zawarcia ugody,
- występujemy z powództwami odszkodowawczymi przeciwko podmiotom współpracującym z GetBack S.A. z tytułu nabycia przez Klienta obligacji GetBack S.A. z ich polecenia lub za ich pośrednictwem,
- reprezentujemy Klienta na każdym etapie postępowania sądowego: przygotowujemy pisma procesowe, strategie prowadzenia spraw, uczestniczymy w rozprawach i posiedzeniach przed sądami powszechnymi wszystkich instancji i Sądem Najwyższym,
- reprezentujemy Klienta przed organami i instytucjami kontroli i nadzoru finansowego rynku polskiego: Komisją Nadzoru Finansowego, Rzecznikiem Praw Ubezpieczonych, Prezesem UOKiK czy Rzecznikiem Finansowym.
Nasza oferta i wsparcie prawne obejmuje pomoc prawną na każdym etapie postępowania reklamacyjnego, ugodowego, zabezpieczającego, sądowego, mediacyjnego i egzekucyjnego.
Zapraszamy do współpracy.