Treść główna

Elektroniczne zamówienia publiczne

Dyskusja na temat elektronizacji zamówień publicznych została na dobre rozpoczęta w 2018r. Zakres podmiotów zobowiązanych do prowadzenia postępowań o zamówienia publiczne w formie elektronicznej był sukcesywnie powiększany. Obecnie nie ma już podmiotu, na co dzień zajmującego się zamówieniami publicznymi, który nie musiałby się zmierzyć z tą wciąż jeszcze stosunkowo nową formą prowadzenia postępowań.

Zgodnie z art. 61 ust. 1 Ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 z późn. zm.)
(dalej: Pzp) komunikacja w postępowaniu
o udzielenie zamówienia i w konkursie, w tym składanie ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub konkursie, wymiana informacji oraz przekazywanie dokumentów lub oświadczeń między zamawiającym a wykonawcą, z uwzględnieniem wyjątków określonych w ustawie, odbywa się przy użyciu komunikacji elektronicznej.

Elektronizacja postępowania

Pełna elektronizacja zamówień publicznych wymusiła pojawienie się na rynku platform zakupowych pozwalających spełnić stawiane przez ustawodawcę wymogi. Jedną z takich platform jest platforma zakupowa eZamawiający, z której od kilku lat korzysta w ramach świadczonych usług prawnych Kancelaria Prawna Budnik Posnow i Partnerzy. Nasza Kancelaria posiada oprogramowanie Marketplanet, a w jego ramach dostęp do funkcjonalności Platformy zakupowej eZamawiający.

Dzięki posiadanemu dostępowi do wskazanej Platformy (dostępnej pod adresem: http://marketplanet.pl/elektronizacja), Kancelaria Prawna Budnik, Posnow i Partnerzy zapewnia swoim Klientom możliwość przeprowadzenia całego postepowania o zamówienie publiczne, od opublikowania ogłoszenia o zamówieniu publicznym po publikację wyników wyboru wykonawcy.

Przetargi publiczne za pośrednictwem Platformy Zakupowej

Platforma pozwala na prowadzenie nie tylko postępowań w ramach Pzp, ale także postępowań podprogowych. Zamawiający, w ramach wykupionej usługi, prócz możliwości przeprowadzenia postępowania o zamówienie publiczne, w sposób zgodny z ustawą Pzp oraz dyrektywą UE (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE, Dz. U. UE. L. z 2014 r. Nr 94, str. 65 z późn. zm.) otrzymuje możliwość weryfikacji podpisanych przez wykonawców dokumentów bezpośrednio w platformie bez konieczności korzystania z zewnętrznych programów.  

Dostęp do Platformy eZamawiający zapewnia przede wszystkim możliwość:

  1. utworzenia postępowania,
  2. wybory procedury udzielania zamówienia,
  3. wyboru trybu udzielania zamówienia,
  4. komunikacji z potencjalnymi wykonawcami,
  5. przeprowadzenie procedury wyboru wykonawcy,
  6. wygenerowanie dokumentacji końcowej w formie protokołu,
  7. wysłania ogłoszenia o udzieleniu zamówienia lub ogłoszenia o wyniku postępowania.

Platforma gwarantuje zachowanie pełnej poufności oraz najwyższych standardów bezpieczeństwa przekazu danych, a także zgodnie z podstawową zasadą przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień publicznych, jaką jest zasada przygotowania i przeprowadzania postępowania o udzielenie zamówienia w sposób przejrzysty.

Porównaj wpis: Zamówienia publiczne