E-VAN spółki Innovation AG ze Zgorzelca jest pierwszym polskim samochodem dostawczym o napędzie w pełni elektrycznym kat. N-1. Pojazd powstaje w ramach zamówienia przedkomercyjego „e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1”, realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) w ramach środków Funduszy Europejskich – Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Innovation AG posiada wieloletnie doświadczenie w produkcji samochodów terenowych (przygotowała m.in. samochód na rajd Dakar dla Adama Małysza) oraz elektrokonwersji pojazdów. Najbardziej znanym przykładem jest Sokół 4×4 – pierwszy polski, w pełni elektryczny, pojazd stworzony metodą ekokonwersji w 2018 roku, którego start w radzie Dakar pokrzyżowała jedynie pandemia Covid-19. Samochody elektryczne Innovation AG znalazły zastosowanie w kopalniach, największej polskiej firmy kurierskiej, a także pierwszym w kraju elektrycznym pogotowiu energetycznym obsługującym największą polską farmę fotowoltaiczną.
e-Van – czym jest?
E-VAN mieści się w wadze 3,5 tony, posiada ładowność do 1t i zasięg 300 km. Do jego prowadzenia wystarczające będzie prawo jazdy kategorii B, nie podlega opłatom ani licencjom drogowym. Pojazd posiada baterię o pojemności 105 kWh, jest dostosowany do ładowania mocą 90 kW, a dach i maskę pokrywają panele fotowoltaiczne o łącznej mocy 260 W. E-Van to także prawdziwie „polski” samochód, ponieważ większość jego elementów i podzespołów pochodzi od polskich producentów a linia nadwozia została zaprojektowana przez polskie biuro projektowe.
Samochód stworzony przez Innovation AG obejmuje dwa prototypy pojazdów – furgonetkę oraz pojazd platformę z przeznaczeniem pod zabudowę specjalistyczną. Posiada futurystyczny design o minimalistycznej linii. Pomimo swojej niewielkiej wagi kabina kierowcy swobodnie pomieści 3 osoby. Prototyp pojazdu został już udostępniony do testów od I kwartału 2023 roku, natomiast pierwsze modele użytkowe planowane są na IV kwartał tego samego roku.
Innovation AG ukończyło pozytywnie etap trzeci przedsięwzięcia (uzyskało pozytywną ocenę wyników prac etapu trzeciego), tj. stworzyło dokumentację techniczną oraz dwa dopuszczone do ruchu prototypy (furgon i pojazd do zabudowy) w kategorii N1. Pojazd oparty jest o skonstruowaną przez Innovation AG, jedną z pierwszych na świecie, platformę konstrukcyjną EAGLE dedykowaną pojazdom elektrycznym.
Platforma samochodowa EAGLE – czym jest?
EAGLE to modułowa platforma samochodowa czyli podstawowa konstrukcyjna struktura, na której bazują modele pojazdów danej marki. Platforma obejmuje podwozie, układ hamulcowy, układ napędowy, układ kierowniczy i zawieszenie. Projektowanie platformy w sposób modułowy umożliwia szeroką konfigurację pojazdów na niej opartych –miejskich, sportowych, SUV-ów czy użytkowych.
Platformy samochodowe stosują obecnie m.in. Volkswagen (platforma Volkswagen Group MEB), Ford (Ford Global C-car Platform) oraz Toyota (New Global Architecture (TNGA).
EAGLE to skrót złożony z pierwszych liter haseł opisujących podstawowe cechy polskiej platformy.
- E – electric –platforma jest dedykowana dla pojazdów elektrycznych. Posiada baterię o mocy od 60 do 110kvh. Pojazdy na platformie Innovation AG będą wyposażone najnowsze technologie vehicle-to-grid (V2G), vehicle-to-vehicle (V2V) oraz vehicle-to-infrastracture (V2I). Rozwiązania te umożliwiają oddanie przez samochód energii do domu, innego pojazdu lub nawet wymianę danych z infrastrukturą drogową – sygnalizacją świetlną i informacją o natężeniu ruchu.
- A – automotive – platforma jest dedykowana dla pojazdów dostawczych z kategorii N1, o napędzie na przednią oś, jednak może zostać dostosowana dla pojazdów z kategorii N2 oraz do napędu 4×4.
- G – General – platforma umożliwia konstruowanie na niej dowolnego typu pojazdu – w tym karetki, straży pożarnej, samochodu policyjnego czy dźwigu.
- L – Light – opatentowana rama modułu posiada bardzo niską masę, dzięki temu możliwe było zwiększenia mocy (a równocześnie wagi) baterii. Aktualny zasięg pojazdu to ponad 300 km na jednym ładowaniu.
- E-platform – platforma posiada szereg inteligentnych rozwiązań, np. EVACT czy odwracalną pompę ciepła (HVAC).
Podobnie jak E-Van, platforma EAGLE powstała w całości z elementów wyprodukowanych w Polsce.
Zielona energia – zielona przyszłość
E-Van wyprzedza promowaną szeroko Izerę (której produkcja seryjna z roku na rok jest przekładana i aktualnie mówi się o latach 2028-2030) przez co w pewien sposób jest pierwszym z „miliona polskich aut elektrycznych”. Przede wszystkim jednak e-VAN, to szansa dla polskiej gospodarki oraz śmiały krok w kierunku realizacji nakazu produkcji wyłącznie samochodów bezemisyjnych od 2035 zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych.
Projekt E-Van, to nie tylko innowacyjne i wymagające projekt technologiczny. Przedsięwzięcie wymaga również uregulowania praw własności intelektualnej i umów z partnerami biznesowymi. Prace nad elektrycznym pojazdem dostawczym trwały 3 lata.
KBPP doradzała i doradza prawnie Innovation AG Sp. z o.o. w ramach przedsięwzięcia NCBiR „e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1”, jak i w innych kwestiach prawnych związanych z rozwojem E-Vana Innovation AG oraz elektromobilnością, elektrokonwersją, automotive.
Zespół prawników KBPP od lat wspiera inicjatywy na rzecz rozwoju zielonej energii. Tym bardziej cieszymy się, że mieliśmy możliwość wspierać ten innowacyjny projekt, który ma szansę zmienić oblicze rynku motoryzacyjnego. E-VAN to samochód dostawczy, który pozwoli na zredukowanie emisji spalin oraz kosztów eksploatacyjnych. Dzięki temu przedsiębiorstwa, które zdecydują się na korzystanie z e-VAN-ów, będą mogły działać bardziej ekologicznie i oszczędniej.
Współpraca z firmą Innovation AG była dla nas ogromnym doświadczeniem i cieszymy się, że mogliśmy doradzać na każdym etapie projektu e-VAN.
Po więcej informacji o „e-Van” sprawdź stronę NCBR.